Naturalne wsparcie procesu odchudzania

15 lipca 2020

Lekarze coraz częściej biją na alarm – liczba osób otyłych rośnie lawinowo. Otyłość występuje już u ponad 25 proc. Polaków, a według prognoz na 2025 r. dotyczyć będzie 30 proc. mężczyzn i 26 proc. kobiet. Jako poważne schorzenie przewlekłe, niesie ze sobą ryzyko wielu powikłań, a leczenie jest zazwyczaj długotrwałe i wymaga działania wielokierunkowego.

Warto podkreślić, że na nadwagę i otyłość nie ma cudownego środka, ani wśród preparatów syntetycznych, ani wśród roślinnych. Bez zmiany nawyków żywieniowych, zwiększenia aktywności fizycznej, świadomego podejścia do zakupów i przygotowywania posiłków i wreszcie samodyscypliny oraz systematyczności powrót do prawidłowej masy ciała nie przebiega prawidłowo lub zaraz po osiągnięciu celu pojawia się efekt jo-jo.

Z drugiej strony proces odchudzania jest skomplikowany, uzależniony od przyczyny powstania problemu i może przebiegać w kilku kierunkach: usprawnienie trawienia, pobudzenie metabolizmu, regulacja gospodarki cukrowej organizmu, spalanie tkanki tłuszczowej i wzmocnienie mięśni, zmniejszenie uczucia łaknienia, pozbycie się nadmiaru wody z organizmu.

Wszystkie te zadania można wesprzeć naturalnymi środkami pochodzenia roślinnego, które są łatwo dostępne, a ich skuteczność została potwierdzona i wynika z występowania związków aktywnych o pozytywnym działaniu na organizm. Zioła nie tylko mogą pobudzać metabolizm lub hamować apetyt, ale też wzmacniają układ odpornościowy, chronią przed wolnymi rodnikami, a także redukują stres (który jest jedną z przyczyn nadwagi). Wszystko dzięki zawartości składników mineralnych, witamin i flawonoidów – naturalnych antyoksydantów.

Należy podkreślić, że zioła i produkty na ich bazie, jak mieszanki, herbaty i suplementy mogą jedynie stanowić urozmaicenie diety oraz element wspomagający procesy przemiany materii. Kolejną ważną kwestią jest systematyczność, gdyż roślinne preparaty działają powoli, ale jako naturalne i łatwo przyswajane przez nasz organizm, są skuteczne i, pod warunkiem trafnie dobranej kompozycji, bezpieczne dla większości pacjentów.

Roślin pomocnych w redukcji masy ciała jest sporo, warto jednak zwrócić uwagę na kilka kluczowych, które dobrze sprawdzają się w połączeniu z innymi składnikami i wspierają wielokierunkowe działanie, uzupełniając terapię.

Morwa biała – roślina pochodząca z Azji, gdzie wykorzystywano jej właściwości m.in. w tradycyjnej medycynie chińskiej. Liście morwy białej wykazują działanie obniżające poziom glukozy we krwi, zapobiegają hiperglikemii, oczyszczają z produktów przemiany materii, obniżają ciśnienie krwi, działają moczopędnie. Stosowane w czasie odchudzania, hamują aktywność enzymów trawiennych, odpowiedzialnych za rozkład węglowodanów złożonych do węglowodanów prostych.

Dzięki temu obniża się ich wchłanianie i zmniejsza ryzyko odkładania się tkanki tłuszczowej.  Surowiec ten może także okazać się pomocny poprzez zmniejszenie chęci podjadania między posiłkami, szczególnie słodkich przekąsek.  Nie należy stosować liści morwy bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem w przypadku zdiagnozowanej cukrzycy i przyjmowania insuliny. Morwa może także wchodzić w interakcje z niektórymi lekami.

Skrzyp polny – coraz bardziej doceniany przez współczesną fitoterapię. Choć nie należy do „spalaczy tłuszczu”, jest powszechnie znany z właściwości oczyszczających i moczopędnych. Korzystnie wpływa na przemianę materii, obniża ciśnienie krwi, odtruwa organizm i działa przeciwzapalnie. Bogactwo witamin, składników mineralnych i przede wszystkim krzemionki uzupełni niedobory podczas kuracji odchudzającej oraz zadba o włosy i paznokcie.

Babka płesznik  – surowcem leczniczym są przede wszystkim nasiona, które pod wpływem wilgoci wytwarzają warstwę śluzu. Niepozorne łupinki zyskały sławę jako naturalny środek przeczyszczający i wspomagający trawienie. Ceni się je ze względu na zawartość śluzu i błonnika. Coraz częściej wchodzą w skład preparatów wspierających odchudzanie  – dowiedziono, że nasiona babki płesznik zmniejszają uczucie głodu, ograniczają wchłanianie tłuszczu oraz przyspieszają przemianę materii.

Mniszek lekarski  – korzeń mniszka ma działanie żółciotwórcze, pobudzające wydzielanie i pracę żołądka, poprawiające trawienie i przyswajanie pokarmu oraz moczopędne. Zawiera sporo garbników, flawonoidów, krzemu, potasu i magnezu. Dostarcza też znacznej ilości inuliny, która obniża stężenie cukru we krwi i reguluje apetyt.

Morszczyn pęcherzykowaty – to popularny glon morski zaliczany do brunatnic, wykorzystywany do produkcji suplementów diety pod postacią suszu i ekstraktów. Morszczyn odznacza się dużą zawartością jodu, bromu, a także wartościowych polisacharydów, w tym kwasu alginowego, ponadto barwników: fukoksantyny i karotenu. W mniejszych ilościach zawiera także mangan, magnez, cynk, miedź, potas, sód, siarkę czy chlor. Morszczyn może być pomocny w stymulowaniu przemiany materii oraz zmniejszeniu apetytu.  Ze względu na wysoką zawartość jodu w przypadku jakichkolwiek problemów zdrowotnych i przyjmowania leków  suplementację należy skonsultować ze specjalistą.

Guarana – ekstrakt z tej rośliny pochodzącej z amazońskiej dżungli znajduje coraz większe zastosowanie w różnych środkach na odchudzanie lub wspierających intensywne treningi. Wyciągi z guarany zawierają znacznie więcej kofeiny (guaranina) niż ziarna kawy. Występowanie teobrominy i teofiliny – dodatkowo zwiększa efekt stymulujący. Guarana wzmacnia koncentrację, zwalcza zmęczenie, poprawia kondycję i wytrzymałość fizyczną. Z jej stosowania powinny zrezygnować kobiety w ciąży, zachować ostrożność muszą także osoby z chorobami układu pokarmowego, chorobami serca i nieprawidłowym ciśnieniem.

Zielona kawa –  to ziarna, które nie zostały podane obróbce termicznej. Dzięki tej nieprzetworzonej formie zachowują zielony kolor i cenne składniki, w tym należący do polifenoli kwas chlorogenowy. Przypisuje się mu wiele właściwości prozdrowotnych, m.in. regulację gospodarki węglowodanowej, działanie antyoksydacyjne, źółciopędne i źółciotwórcze. Kwas chlorogenowy poprzez zmniejszenie wchłaniania glukozy powoduje mniejsze przyswajanie węglowodanów wraz z dietą. Zielona kawa dzięki zawartości kwasu chlorogenowego wpływa na gospodarkę węglowodanową, a kofeina – na pobudzenie metabolizmu i termogenezy. Nie należy jednak przeceniać znaczenia zielonej kawy dla osób odchudzających się, gdyż do tej pory nie zostały przeprowadzone szersze badania, które pokazywałyby, jak w dłuższym okresie wpływa ona na utratę masy ciała.

Balsamka ogórkowata (karela, przepękla, gorzki melon) – choć u nas mało znana, jest rośliną powszechnie uprawianą oraz wykorzystywaną w medycynie ludowej i kuchni w wielu regionach świata. Owoc zawiera wapń, potas, żelazo, miedź i fosfor, a także w  triterpeny, glikozydy steroidowe i fitosterole. Balsamka wspomaga regulację poziomu cukru we krwi poprzez zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę (zawiera polipeptyd podobny budową do insuliny). Gorzki melon szczególnie polecany jest osobom odchudzającym się oraz cukrzykom. Wspomaga trawienie, reguluje ciśnienie krwi i ma właściwości antyoksydacyjne.

Osoby, które przyjmują leki, powinny skonsultować się ze specjalistą. Połączenie ziół z niektórymi lekami może mieć niebezpieczne konsekwencje dla zdrowia.

 

tekst: Beata Woźniak

fot. Pixabay

Z cyklu Remedium m.in.:

Miód – pokarm, bezcenny lek i opatrunek

Czystek – śródziemnomorski cud pod pewnymi warunkami